Trainen op fietsrollen

Tijdens de natte herfstmaanden en koude winterdagen ontzie je het om je fiets te nemen een toertje te fietsen. Het is nat, koud, donker… Maar toch wil je je conditie op peil houden. Wel, denk er dan een over na om fietsrollen an te schaffen.

Fietsrollen zijn namelijk een efficiënt en praktisch middel om binnen in huis je fietstrainingen verder te zetten.

Voordelen van fietsrollenfietsrollen

  • Makkelijk in gebruik
  • Nemen weinig plaats in
  • Snel opgezet en weer opgeborgen
  • Niet afhankelijk van het weer
  • Perfect voor intervaltrainingen
  • Handig om op te warmen en/of na een inspanning te recupereren

Zo train je best op fietsrollen

Een training op de rollen mag je niet vergelijken met een training op de weg. Binnen heb je geen wind, geen stijgingen of dalingen, trap je constant,… Daarom reken je best op de helft van de tijd in vergelijking met een training buiten. Dus als je een een rit van anderhalf uur op de weg aflegt, is dat vergelijkbaar met een training op de rollen van 45 minuten.

Nog enkele tips voor trainen op fietsrollen

  • Train maximum 2 uur op je fietsrollen.
  • Doordat je binnen, in een windvrije en warme omgeving, fietst voorzie je best genoeg water of isotone drank.
  • Zorg voor een handdoek om het zweet op te vangen en af te vegen.
  • Gebruik het voorwielsteun dat meestal bij je rollen geleverd wordt.
  • Voorzie een opwarmings- en cooling down periode van elk 5 tot 10 minuten.
  • Gebruik een hartslagmeter (zeker belangrijk tijdens intervaltrainingen).
  • Opteer eventueel ook voor een fietscomputer om het aantal pedaalslagen per minuut te volgen.

Veel succes!