Tips voor fietsonderhoud

Dankzij deze doe-het-zelf tips voor je fietsonderhoud vermijd je vervelende situaties en pech.

Je fiets goed onderhouden is belangrijk. Je doet dit best ook op regelmatige tijdstippen. Regelmatig een onderhoudsbeurt kost weinig moeite. Zo blijft je fiets soepel rijden, de slijtage is minder en je fiets blijft er goed uitzien. Wacht dus zeker niet te lang met onderhoud aan je fiets als dat nodig is. Hoe langer je wacht met onderhoud, hoe erger het mankement wordt.

Schoonmaken

  • Voordat je de draaiende onderdelen gaat oliën maak je ze goed schoon.
  • Om goed schoonmaken kan je ook een ontvetter gebruiken. Dit middel is vooral handig bij lastig te bereiken plaatsen.
  • Zorg er voor dat je wat fietsgereedschap bij de hand heb. Tijdens het schoonmaken kom je mogelijk mankementen aan je fiets tegen.
  • Maak ook de zijkant van de velgen en remblokjes goed schoon. Verwijder olie, vet, zand en modder voor een betere remwerking. Door zand te verwijderen verleng je bovendien de levensduur van de remblokjes en velg.
  • Wacht niet te lang met schoonmaken na een stevige (en smerige) fietstocht. Opgedroogd vuil is een stuk moeilijker te verwijderen.
  • Tip: maak na je onderhoud je handen schoon met groene zeep en wat vogelzand.
  • Ook handig: rubberen handschoenen ter voorkoming van al te vieze handen.
  • Het beste kan je na elke twee, drie ritten de fietsketting even met een doek na lopen. Veeg met een doek het vuil voorzichtig van de ketting. Zorg er wel voor dat je het vuil niet tussen de schakels wrijft.

Vervangen

  • Wanneer de cassette (of bepaalde kransjes) wordt vervangen moet je ook de ketting vernieuwen.

Insmeren

  • Smeer geregeld je ketting (iedere schakel), derailleur (draaipunten en veer) en remmen (draaipunten, veren en kabels) in.
  • Gebruik geen normale olie voor je ketting, omdat deze snel stof en zand aantrekt.
  • Gebruik daarom speciale teflon fietsolie, omdat deze vuilwerend en waterafstotend is.
  • Het is niet nodig de cassette te smeren. Het wordt zelfs afgeraden, omdat een vette cassette extra veel vuil aantrekt.
  • Gebruik vet (of nog beter montagevet) om te verhinderen dat de zadelpen, stuurpen en pedalen vast komen te zitten.
  • Het is verstandig de moeren en boutjes in te smeren met vaseline om roestvorming te voorkomen.

Onderhouden

  • Draai niet alles te vast. Het is belangrijk dat onderdelen ook weer vrij gemakkelijk verwijderd kunnen worden.
  • Soms zie je op al aardig versleten remblokjes aluminium of ijzer ziet zitten. Dat betekent niet altijd dat de remblokjes moeten worden vervangen. Soms zijn het metaal deeltjes die door de slijtage van de velg in de remblokjes zijn gekomen.
  • Het is belangrijk om je fietsketting en cassette goed te onderhouden. Je fiets blijft soepel rijden en de slijtage is een stuk minder groot. Zand, stof en modder zijn zeer schadelijk voor je ketting en cassette. Door de schurende werking zullen de versnellingen van je fiets vlug slijten.

Algemene onderhoudstips

  • Een tip voor het afstellen van de remmen van een race(atb) fiets. Als je bijvoorbeeld in je rechterarm de meeste kracht hebt stel dan de achterrem op rechts af en de voorrem op links. Wanneer je dan een paniekstop moet maken, komt de meeste kracht automatisch op je achterrem. Over de kop slaan is dan haast niet mogelijk.
  • Een cassette bestaat uit verschillende tandwielen (ook wel kransjes genoemd) en een draaiend gedeelte (de body) dat op het wiel wordt geschroefd. De kransjes worden op de body vastgezet met behulp van een sluitring.
  • Een tip om de levensduur van de ketting en cassette te verlengen: fiets niet met een gekruist verzet. Met andere woorden: voorkom dat je fietst in het grootste voorblad én achtertandwiel of kleinste voorblad én achtertandwiel.
  • Zet je fiets ondersteboven om gemakkelijker lastige plaatsen te bereiken.
  • Voor de beste remwerking zorg je er voor dat de remblokken schoon en juist zijn afgesteld. Met een vijl en schuurpapier kan je het oppervlakte bij werken en ruw maken.
  • Controleer regelmatig de buitenbanden op scherpe voorwerpen en scheurtjes.
  • De bandenspanning en de toestand van de fietsketting hebben de meeste invloed op de fietssnelheid. Zorg er dus voor dat deze altijd in orde zijn.
  • Markeer de hoogte van het zadel, stuur en de positie van je schoenplaatjes. Wanneer deze van plaats verschuiven weet je altijd de oude situatie
  • Gebruik de oude kabel voor het bepalen van de lengte van de nieuwe kabel.
  • Gebruik kabelstoppers om er voor te zorgen dat er minder vocht en vuil in de kabels komt.
  • Knijp ook een aluminium einddopje op het uiteinde van de kabel om rafelen tegen te gaan.
  • De maximale bandenspanning staat aangeven op de zijkant van de buitenband. Hoe harder de band is opgepompt hoe lager de rolweerstand. Maar een te hard opgepompte band geeft minder fietsplezier. Bij te slappe banden is de kans op lekrijden een stuk groter en de slijtage neemt toe.