Fietsen in warm weer

Fietsen in warm weer valt niet te onderschatten. Of je nu getraind bent of sporadisch op je fiets springt, de voorzorgsmaatregelen blijven gelijk: genoeg drinken, goed insmeren en de juiste kledij.

Laat de warmte je dus niet tegenhouden, maar bereid je wel goed voor!

Genoeg drinken

fietsen in warm weer - genoeg drinkenHet klinkt misschien wat overbodig maar het is heel belangrijk dat je genoeg drinkt zodat je niet uitdroogt. Neem daarom altijd genoeg water mee als je gaat fietsen. Met handige bidon-houders, heb je steeds je water bij de hand.

Je neemt ook beter regelmatig een slok, dan veel in één keer. Een tip: neem om het kwartier bijvoorbeeld drie slokken. En doe dit gedurende je volledige fietstocht.

Bidons bijvullen

Wanneer je een lange fietstocht voor de boeg hebt, kan je misschien niet genoeg water mee nemen voor de hele dag. Stop dan op plaatsen waar je je bidons weer kan vullen. Dit kan aan gratis drinkwaterbronnen, in een café of bij de supermarkt (met een grote fles water vul je makkelijk 2 bidons).

Insmeren met zonnecrème

Bij het fietsen in warm weer speelt niet alleen warmte een rol, maar ook de zon. Met een zonnebril beschermen we onze ogen, en met zonnecrème onze huid. Smeer daarom zeker goed je gezicht en armen in. Maar vergeet zeker ook je benen niet!

Ook hier, als je een lange rit voor de boeg hebt, smeer je onderweg dan zeker nog eens in. Door de combinatie van zon en wind voel je niet direct dat je verbrandt, maar ’s avonds als je thuis komt zou je aardig kunnen verschieten. fietsen in warm weer

Goede fietskledij

De meeste warmte “verliezen” we via ons hoofd. Kies daarom voor een fietshelm met voldoende ventilatie-openingen. (Lees meer over het belang van een goede fietshelm >)

Kleed je dus ook niet te warm en draag bij voorkeur ademende kleding.