5 redenen om meer te fietsen

Sporten is gezond, en dus is fietsen ook gezond. Hoewel we dit weten, nemen we nog vaak te weinig de fiets. Toch zou het ons goed doen, en wel om de volgende 5 (goede) redenen:

 

1. Groter uithoudingsvermogen & spierkracht

Als je regelmatig beweegt ontwikkel je een grotere longcapaciteit en op die manier kunnen je spieren beter van zuurstof worden voorzien. Zo kom je tot een groter uithoudingsvermogen. Als je daarbij nog eens hard fietst, dan gebruik je jouw bilspieren, boven- en onderbenen intensief. Wanneer je dit met korte tussenpozen doet, dan bouw je ook sterkere spieren.

 

2. Mentale gezondheid

Ooit deed men onderzoek naar de relatie tussen bewegen en de hersenactiviteit. Het bleek dat 5% meer hartcontractie al kan zorgen voor 15% verhoging van de hersenactiviteit. Na het onderzoek losten de proefpersonen die regelmatig fietsten de opdrachten veel beter op dan de personen die niet aan beweging deden.

Bewegen zorgt er namelijk voor dat de aanmaak van hersencellen wordt verhoogd. Niet alleen in het algemeen, maar speciaal in het deel van de hersenen dat verantwoordelijk is voor je geheugen. Daarnaast neemt het zuurstofgehalte in de hersenen toe als de bloedcirculatie toeneemt door het bewegen.

 

3. Vetverbranding

Op het moment dat je besluit om iets aan je overgewicht te doen, kies je al sneller voor lopen (start to run bv.) dan voor fietsen. Het is inderdaad een feit dat je met joggen het meeste vet verbrandt, en ook nog eens op de snelste manier. Maar om van nul plots met hardlopen te beginnen is niet evident. Je lichaam, en vooral je gewrichten, zijn dit niet gewoon.

Bij het neerzetten van een voet wordt er een druk uitgeoefend dat ruim 2x zo groot is als je lichaamsgewicht. Net daarom is de fiets een veel betere oplossing. Het grootste deel van je gewicht rust op het zadel, waardoor je knieën nagenoeg niet door het gewicht belast worden.

Hardlopen kan altijd nog, eerst maar fietsen dus!

 

4. Betere weerstand

Enkel groenten en fruit eten helpt je niet (meer) aan een betere weerstand. Nee, nu hoort daar standaard ook ‘beweging’ bij. Want dankzij regelmatig te bewegen, ben je beter gewapend tegen aanvallen van bacteriën en virussen.

Uit een onderzoek is namelijk gebleken dat de mensen die 5 dagen per week, iedere dag minimaal 30 minuten fietsen, de helft minder ziektedagen opnemen dan de mensen die niet fietsen, of niet bewegen in het algemeen.

 

5. Beter voor het milieu

En laatst, maar zeker niet minst belangrijk, draag je door te fietsen je steentje bij voor het milieu. Besef je dat er op 1 autoparkeerplaats maar liefst 20 fietsen passen? Je auto eens meer thuis laten scheelt ook al aan de pomp! Goed voor het milieu én de portemonnee dus.

 

Rustig beginnen

Ben je overtuigd en wil je aan het fietsen slaan? Let er dan op dat je niet té enthousiast van start gaat. Veel beginnende sporters maken die fout, waardoor de motivatie vaak al even snel verdwenen is als ze opdook.

Bouw dus rustig je conditie op. Ideaal is om in het begin te proberen drie keer per week te bewegen, op die manier zal je je mogelijkheden snel zien toenemen.

 

Om te weten welke fiets best voor jou is, kom eens langs in de winkel! >